اخبار و مقالات در

RAW

 
 
یادداشتی درباره فیلم کوتاه "فرم"
 

یادداشتی درباره فیلم کوتاه "فرم"

چهارشنبه، 17 فروردین 1401 | Article Rating

یادداشتی درباره فیلم کوتاه فرم

فیلم کوتاه فرم به کارگردانی سعید قاسمی، درباره دختر مهاجر افغانی است که در شرایطی سخت از خانواده خود محافظت می­کند. وجه تسمیه فیلم، در نظر اول ذهن مخاطب را به سوی یک فیلم فرمالیستی می­برد، اما داستان، برشی از زندگی خانوادگی و اجتماعی دختری جوان را نشان می دهد.

دختر برای کسب درآمد در شرایط بیماری پدرش، تغییر فرم داده تا بتواند در جامعه مردسالار ایران، به جای پدرش کارگری کند. از طرفی پسر خانواده، یونیفرم مدرسه خواهر کوچکترش را می­پوشد و دستفروشی می­کند. یونیفرمی که ظاهر پسر را تبدیل به دختران می­کند تا مردم پول بیشتری به او بدهند. تغییر شکل ظاهری خواهر و برادر، یکی از دختر به پسر و دیگری از پسر به دختر، برای درآوردن پول و تامین مایحتاج زندگی،معنای ضمنی مورد نظر فیلمساز را آشکار می­کند.

استفاده سعید قاسمی از لانگ شات­های زیاد، استفاده بسیار کم از دیالوگ و تکیه هرچه بیشتر به تصاویری از زندگی روزمره (و دشوار) شخصیت­ها از ویژگی­های منحصر به فرد فیلم محسوب می­شود. کارگردان، در فیلم قصه نمی­گوید ولی پیام خود را به مخاطب عرضه می­کند.

یادداشت از مهسا علینقیان

 

تصاویر
  • یادداشتی درباره فیلم کوتاه "فرم"
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

" RAW " مجموعه‌ای از فعالیت های هنری و تبلیغاتی‌ست که مدتی‌ست در زمینه های مختلف هنری فعالیت می‌کند. آنچه این مجموعه را که از تهیه و تولید انواع مستندها و ساخت و پخش فیلم و تئاتر تا تبلیغات به هم مرتبط کرده و در کنار هم قرار داده، یک واژه است و همین: هنر!

DNN