یادداشتی درباره فیلم کوتاه (رام) به کارگردانی صالح بخارایی
فیلم کوتاه رام، به کارگردانی صالح بخارایی، یک فیلم فرمالیستی است که محتوای خود را در کمترین زمان و با استفاده از بدن بازیگر خود و دکوپاژ دقیق به مخاطب منتقل میکند.
برخی از نظریه پردازان سینمایی، فیلم کوتاه را نزدیکترین فرم فیلم به مفهوم هنر میدانند. فیلم کوتاه رام نیز نزدیکترین فرم فیلم کوتاه به هنر را برای خود برگزیده است.
مردی که به ظاهر زندگی معمولی و ایدهآلی دارد، به گلها آب میدهد و در آرامش میخوابد، اما دنیای خواب چهره جدیدی از روان پریشانش را به بیننده نشان میدهد. کارل گوستاو یونگ فیلسوف و روانشناس مشهور، معتقد است که برای هر نیروی روانشناختی یک نیروی رقیب وجود دارد. سایه نیروی رقیب برای پرسونا است. سایه نیمه تاریک وجود انسان است که اغلب خود را پشت نقاب پرسونا پنهان میکند.
در فیلم رام، سایه به هنگام خواب از پشت نقاب پرسونا بیرون میآید که میتواند معرف قدرت سرکوب شده احساسات باشد. می تواند صرفا نیمه تاریک وجود باشد و یا نمود ترسهای درونی انسان باشد که خود را در رویا به صورت دیو، شیطان و یا افراد پلید به انسان نشان میدهد. در این فیلم دیوی که در رویا خود را نشان میدهد، در بدن شخصیت نمود پیدا میکند و عذابها و رنجهای او را به بهترین وجه ممکن نشان میدهد.
بدن اجراگر به خوبی در اختیار سایه قرار گرفته است. در این بین کارگردان، فرم فیلم را در زمان خواب، از فرم یک فیلم تئاتر، به فرم سینمایی تغییر میدهد و نشان میدهد که شناخت کافی از سینما و امکانات آن را دارد.
پس از بیداری، سایه دوباره ناپدید شده، و مرد انگار که اتفاقی نیوفتاده، به زندگی معمولی بازمیگردد. فیلم رام انسانی "رام شده" را نشان میدهد که سایه خود را طبق عادت پنهان میکند تا بتواند یک زندگی معمولی بر پایه اصولی که از پیش تعیین شده است داشته باشد. مانند زندگی همه ما.
مهسا علینقیان