یادداشتی درباره فیلم رستگاری ساخته کیارش پویان
نویسنده: مهسا علینقیان
فیلم کوتاه رستگاری ساخته کیارش پویان، فیلمی سورئالیستی است که با فضاسازی رویاگون، بخشی از رنج زنان را به تصویر میکشد. این زن، نوزادی در شکم دارد که جنسیت آن نوزاد تاثیر مستقیمی بر ویژگیهای اخلاقیاش میگذارد. رنج زن در رویارویی با فرزندانی که زاده نمیشوند، نسبت او با جهان واقعی (صدای همسایه) و نسبت او با همسری که حضور ندارد در جهان فیلم بیان میشود.
از سوی دیگر، تصاویری که از تلویزیون پخش میشود، تاثیر رسانه و رویدادهای جهانی را در زندگی و رویای زن به تصویر میکشد.
در پایان فرزندی زاده نمیشود اما زن هنوز حامله است.
فیلم رستگاری، مولفههای سبک سورئال را در خود دارد و همین موضوع ممکن است برخی از مخاطبان را سردرگم کند، اما به لحاظ سبک فیلمبرداری و کارگردانی فیلمی قابل قبول است. طراحی صحنه و لباس نیز کاملا در خدمت فیلم قرار دارد و جهان سورئال آن را میسازد.