اخبار و مقالات در

RAW

 
 
نکاتی که قبل از پخش بین المللی فیلم خود باید بدانیم
 

نکاتی که قبل از پخش بین المللی فیلم خود باید بدانیم

ﺳﻪشنبه، 22 آذر 1401 | Article Rating

نکاتی که قبل از پخش بین المللی فیلم خود باید بدانیم

همه ما می­دانیم که تولید و ساخت یک فیلم، با چه دشواری­ها و هزینه ­های گزافی روبرو است. از هزینه­ های تجهیزات فیلم­سازی گرفته تا عوامل حرفه­ای، هزینه­ های پس تولید و اکران فیلم.

اکثر دانشجویان و هنرآموزان رشته سینما برای تولید فیلمشان، با موانع زیادی روبرو هستند، که گذر از این موانع و ورود به مسیر تولید، عزمی راسخ می­طلبد و به اصطلاح گاو نر می­خواهد و مرد کهن.

حالا فکر کنید که به عنوان یک کارگردان صاحب اندیشه، زمان زیادی را صرف تولید فیلم خود کرده ­اید، تهیه­ کننده­ای را توانسته ­اید جذب کنید و یا با هزینه­ های شخصی فیلم خود را ساخته­ اید. بعد از آماده شدن اثر، چه افرادی فیلم شما را خواهند دید و برای بازگشت زحمت و سرمایه ­تان چه مسیری را باید طی کنید؟ برای اثر هنری­تان که حالا مثل فرزندتان آن را دوست دارید، چه قدم ­هایی برمی­دارید و به رشدش چه کمکی می­کنید؟

بی شک اگر در بدنه سینمای ایران حضور نداشته باشید، فیلم اولتان را ساخته باشید و یا یک فیلم کوتاه را با جان و دل تولید کرده باشید، یکی از راه­ های یافتن مخاطب، گذاشتن اکران­ های خصوصی و استفاده از پلت­فرم ­های پخش فیلم است. در این صورت اگر شبکه دوستانه قوی داشته باشید، فیلمتان را تعدادی از دوستان شما خواهند دید. حتما از اساتید خود نیز خواهید خواست که فیلم شما را ببینند و نظرشان را با شما درمیان بگذارند. همه این مسیر، برای ارائه فیلمتان مفید است، اما آیا همین تعداد مخاطب برای زحماتی که شما کشیده­ اید کافی است؟ واضح است که شما باید فیلم خود را به مخاطبان بیشتری عرضه کنید.

این مخاطبان، در سراسر دنیا حضور دارند و مخاطبان بالقوه شما هستند. مخاطبینی که در جشنواره ­های بین ­المللی به تماشای آثار شما خواهند نشست. کافی است که اثر خود را چه فیلم کوتاه باشد، چه بلند، چه مستند باشد و چه داستانی و انیمیشن، برای پخش در این جشنواره ­ها آماده کنید.

 

 در ادامه می­خواهیم با روند پخش یک فیلم کوتاه آشنا شویم:

پله پله، تا ملاقات فیلم کوتاه با یک فستیوال

حالا بیایید بررسی کنیم که یک فیلم کوتاه چه مسیری را باید طی کند تا برای پخش بین ­الملل آماده شود. اصلا جشنواره ­های بین ­المللی گوناگون چه استانداردهایی را برای پذیرش فیلم در نظر می­گیرند؟

  1. ابتدا باید فیلمتان را در یکی از پلتفرم­ های آنلاین فیلم مانند Vimeo بارگزاری کنید و لینک اختصاصی فیلم خود را دریافت کنید. لازم است بدانید که آپلود فیلم در Vimeo تا سقف 2 گیگابایت رایگان است و برای آپلود فیلم بیشتر از 2 گیگابایت باید حسابی را خریداری کنید.
  2. پس از آن باید یکی از پلتفرم ­های پخش فیلم را انتخاب کنید و پس از انتخاب جشنواره­ های مورد نظر خود از همین پلتفرم­ ها برای ارسال فیلم استفاده کنید که یکی از رایج­ترین این پلتفرم ­ها در ایران filmfreeway  است.
  3. پس از آن باید منتظر ایمیل جشنواره بمانید و خود را برای حضور در جشنواره­ ها آماده کنید.

همانطور که می­بینید همه ما می­توانیم فیلم خود را برای جشنواره­ ها ارسال کنیم و منتظر بمانیم، اما آیا این مسیر تمام راه است؟ آیا با همین روند می­توانیم موفقیت فیلم خود را شاهد باشیم؟

ما به عنوان یک پخش­ کننده بین ­المللی حرفه­ ای قدم ­های بیشتر و موثرتری را برای موفقیت اثر هنری شما برمی­داریم.

قدم اول در RAW: (داشتن استراتژی، رعایت استانداردها)

حتما اصطلاح فیلم ­های جشنواره ­پسند به گوشتان خورده است. فیلم­ های جشنواره ­پسند آن هایی هستند که تنها استانداردهای جشنواره مورد نظرشان را رعایت کرده­ اند، که در ادامه با برخی از این استانداردهای کلی آشنا خواهیم شد:

  1. کارشناسان پخش فیلم ابتدا فیلم را مورد ارزیابی قرار می­دهند. فیلم شما در چه موضوعی ساخته شده است؟ چند دقیقه است؟ به لحاظ تکنیکی در چه سطحی قرار دارد؟
  2. بر همین اساس فیلم شما در سطح بندی قرار می­گیرد و امتیاز A, B , C دریافت می­کند. این امتیازدهی به معنی ارزش­گذاری روی فیلم نخواهد بود و تنها به این معناست که  بدانیم  فیلم برای ثبت نام در کدام دسته از جشنواره­ ها مناسب است؟ واضح است که جشنواره­ هایی با امتیاز A، فیلمهایی با همین امتیاز را پذیرش می­کنند و اگر فیلم استانداردهای جشنواره­ های سطح A را نداشته باشد، با رد شدن به اعتبار خود برای شرکت در جشنواره ­های دیگر آسیب خواهد زد.
  3. کارشناسان کمپانی RAW پس از امتیازدهی به فیلم ­ها، جشنواره­ های مورد نظر را بررسی می­کنند. اعتبار جشنواره، قدمت جشنواره، هزینه سابمیت، و دیگر عوامل را مورد ارزیابی قرار داده و استراتژی پخش فیلم شما را آماده می­کنند.
  4. برخی از جشنواره ­های معتبر، که به صورت موضوعی و دوره­ ای برگزار می­شوند، جشنواره­ های مناسبی برای فیلم ­هایی هستند که با موضوعات خاص اجتماعی، زیست محیطی و یا سیاسی ساخته شده­ اند. به عنوان مثال جشنواره­ هایی با موضوعات خشونت علیه زنان، پرداختن به اقلیت ­ها و مشکلات مهاجران، بسترهای مناسبی هستند که پذیرای فیلم شما در این موضوعات باشند.
  5. مدت زمان یک فیلم کوتاه نیز، در پذیرش اثر بسیار موثر است. فیلم ­های زیر 15 دقیقه، شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت.
  6. باید به زمان واقعی شروع و پایان ثبت نام توجه داشت. اگر فیلم در روزهای آخر مهلت ثبت نام ارسال شود، ممکن است شانس ارزیابی و انتخاب جشنواره را از دست بدهد.
  7. حالا که کارشناسان ما با توجه به موارد بالا، استراتژی مفصلی را برای پخش فیلم شما در نظر گرفتند اقدامات بعدی شروع می­شوند.

قدم دوم (آماده ­سازی متریال فیلم)

فیلم ­ها برای پخش به متریال­ هایی نیاز دارند که عموما فیلمسازان با برخی از آنها آشنایی دارند.

  1. داشتن پوستر مناسب و حرفه ­ای برای فیلم. طراحی پوستر به جلب توجه بیشتر فیلم شما کمک شایانی خواهد کرد و برخی از جشنواره­ ها فیلم های بدون پوستر را در همان ابتدا حذف می­کنند. گروه گرافیک کمپانی RAW می­تواند در این کار به شما کمک کند. همچنین داشتن ترجمه و زیرنویس مناسب و گویا یکی از مهم­ترین عوامل فهم بیشتر فیلم خواهد بود.
  2. تولید تیزر حرفه ­ای برای فیلم و داشتن عکس­ های با کیفیت به بهتر دیده شدن فیلمتان کمک شایانی خواهد کرد.
  3. نوشتن خلاصه ­ای جذاب و چند خطی از فیلم، یکی از مهم­ترین کارهایی است که قبل از ارسال باید انجام شود.
  4. شما به عنوان کارگردان با کمک کارشناسان پخش فیلم در کمپانی RAW، تگ لاین (یا نقطه حساس) فیلم، یعنی چیزی که فیلم شما را منحصر به فرد می­کند را شناسایی می­کنید و statement یا بیانیه مناسبی برای آن تهیه کرده و جداگانه برای جشنواره ارسال می­کنید.

قدم سوم

حالا قدم سوم ما در کمپانی بین المللی RAW ارسال فیلم به جشنواره­ هاست. همانطور که قبلا گفته شد، پلتفرم­ های پخش فیلم چون Filmfreeway پلتفرم ­های مناسبی برای ارسال فیلم ­ها هستند اما کافی نیستند.

  1. کارشناسان ما در حوزه پخش فیلم، از طریق خرید اکانت در پلتفرم­ های دیگر به عنوان یک کمپانی بین­ المللی و هم­چنین وب­سایت جشنواره ­ها، فیلم را ارسال خواهند کرد.
  2. ارسال اثر به برخی از جشنواره ­ها هزینه ­هایی را در پی دارد. بالا بودن نرخ ارز در ایران، این کار را برای مخاطبین ایرانی دشوار می­کند. به همین جهت یک کمپانی بین ­المللی به جهت ارتباطی که با جشنواره برقرار می­کند، در برخی موارد، با گرفتن waiver code هزینه ارسال را به صفر می­رساند. از سوی دیگر در صورتی که نیاز به پرداخت هزینه وجود داشته باشد، ما با داشتن درگاه پرداخت بین ­المللی این مسیررا هموار خواهیم کرد.
  3. پرس کیت (Press kit) فیلم شما نیز توسط کمپانی انجام خواهد شد. تولید بروشور فیلمتان، انتشار خبر موفقیت­ های فیلم در خبرگزاری­ ها و نوشتن نقد تخصصی روی فیلم ­ها نیز می­تواند از عوامل بیشتر و بهتر دیده شدن فیلمتان باشد.

همانطور که می­بینیم، مسیر پخش فیلم کوتاه، با چالش­ های زیادی روبروست. بهتر است برای حصول نتیجه بهتر از کارشناسانی استفاده شود که فعالیت و مطالعه روزمره­ شان مبتنی بر شناسایی و رفع این چالش­هاست.

شما برای ساخت فیلم خود موانع زیادی را پشت سر گذاشته ­اید. اما کافی است که برای دیده شدنش کار را به شرکت­های پخش فیلم بسپارید و منتظر دیدن موفقیت­ ها و دستاوردهای زحمات خود باشید.

مهسا علینقیان

تصاویر
  • نکاتی که قبل از پخش بین المللی فیلم خود باید بدانیم
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

" RAW " مجموعه‌ای از فعالیت های هنری و تبلیغاتی‌ست که مدتی‌ست در زمینه های مختلف هنری فعالیت می‌کند. آنچه این مجموعه را که از تهیه و تولید انواع مستندها و ساخت و پخش فیلم و تئاتر تا تبلیغات به هم مرتبط کرده و در کنار هم قرار داده، یک واژه است و همین: هنر!

DNN