اخبار و مقالات در

RAW

 
 
مصاحبه با حمیدرضا یگانه به بهانه ساخت فیلم کوتاه "وانتابلک"
 

مصاحبه با حمیدرضا یگانه به بهانه ساخت فیلم کوتاه "وانتابلک"

چهارشنبه، 16 فروردین 1402 | Article Rating

مصاحبه با حمیدرضا یگانه به بهانه ساخت فیلم کوتاه "وانتابلک"

- انگیزه شما از ساخت فیلم چی بود؟

این فیلم از ابتدا قرار بود یک کار کاملا کارگاهی و پروژه ی میان دوره ی آموزشگاه کارگردانی باشه. وقتی که ایده ی فیلم به ذهنم رسید گفتم خیلی خوب میشه اگر آدم دوست داره کاری انجام بده، بهترین ورژن خودش باشه. برای همین از عوامل حرفه ای تر و با تجربه تر استفاده کردم.

- ایده فیلم چطور به ذهنتون رسید؟

من 3 سال قبل از فیلمبرداری، مدتی در حوالی همان لوکیشن فیلمبرداری بازار به کار مشغول بودم. داستان فیلم را هم به صورت کاملا واقعی از کارگر یکی از مغازه دار های همان حوالی شنیده بودم. بعد ها که آموزش ها و کلاس های کارگردانی من شروع شد و قرار به ساخت فیلم شد، گفتم این بهترین موضوع اجتماعی است که میشه در موردش فیلم ساخت. هرچند، برای ساخت همچین موضوعی با موانع بسیار زیادی رو به رو شدیم.

- هدف شما از فیلمسازی در ایران  چیه؟

مسلما هر کسی که سمت سینما گرایش پیدا میکنه بزرگترین هدفش جشنواره ها و جوایزی مثل اسکار و کن هستند.

اما جدا از بحث جایزه،  هدف شخصی من این است که از طریق سینما بتوانم حرف های بسیار زیادی که برای گفتن دارم رو بزنم.

-موضوع فیلم چقدر دغدغه است و چرا این موضوع رو انتخاب کردید؟

به هرحال ما در جامعه‌ی خودمان با این مسائل و مشکلات، به وفور مواجه هستیم. همانطور که گفتم، موضوع فیلم را هم از کارگری در سطح شهر شنیدم. به نظرم سینما جای خوبی برای نشان دادن واقعیت های زیر پوست شهر هست.

- موضوع فیلم چقدر دغدغه است و چرا این موضوع رو انتخاب کردید؟

روزی که به صورت جدی تصمیم گرفتم فیلم رو بصورت حرفه ای بسازم، با دوستانی که داشتم مشورت کردم. تعدادی بازیگر معرفی شدند. از بعضی بازیگر ها تست گرفته شد و بعضی هم تجربه ی سینما و تلویزیون داشتند. عوامل پشت صحنه هم با دیدن رزومه ی کاری افرادی که معرفی شدند به انتخاب نهایی رسیدیم.

- مشکلاتی که در تولید و ساخت فیلم داشتید؟

در راه تولید فیلم خیلی مشکلات وجود داشت. از عدم صدور مجوز فیلمبرداری بخاطر موضوع فیلم گرفته تا مشکلاتی که بابت کم تجربگی شخص خود من بود.

به نظرم مشکلات و چالش ها همیشگی هستند. ما باید اون ها رو بعنوان یک پله برای کار های آینده و تجارب بزرگتر ببینیم.

- از نکات مثبت و خاطرات خوب در ساخت،تولید،نوشتن متن، پیدا کردن عوامل یا هر موضوع دیگه ایی که امید بخش فیلمسازان هست برامون بگید؟

مهمترین نکته ی مثبتی که در این مسیر وجود داشت برای خودم بود. متوجه شدم که توانایی انجام کاری که میخواهم را دارم. این باعث افزایش اعتماد به نفس و آرامش من در ادامه ی زندگی شده. از خاطرات خوب هم بخوام بگم میتونم به این اشاره کنم که در بعضی صحنه ها ما اصلا انتظار بعضی اتفاقات را نداشتیم. اما اون اتفاق ها افتادند و باعث زیباتر شدن فیلم شدند و شاید ماندگارترین صحنه های فیلم رو رقم زدند. به نظرم این اتفاقات شانسی نیستن. زمانیکه شما مصمم باشی برای انجام یک کاری، کائنات هم به شما کمک میکنه.

- در مورد تامین بودجه تولید فیلم و چالش هاش برامون بگید؟

بزرگترین مشکل ما فیلمسازان مستقل کوتاه، نداشتن اسپانسر و تامین بودجه است. من هم نه کسی را داشتم که کمک مالی کند، نه در آن زمان توانایی مالی بالایی داشتم.

بالاجبار به استخدام شرکتی در آمدم و 4 ماه کارمندی کردم و هر مقدار درآمدی که داشتم، ذخیره میکردم که زتونم فیلمم رو بسازم. حتی در اون مقطع با دوستانم هم قطع رابطه کرده بودم که مخارج اضافی رو حذف کنم.

-  انتظار و چشم اندازتون برای اثری که ساختید چیه؟

زمانیکه من این فیلم را ساختم نه تجربه ای داشتم و نه دید درستی از تولید فیلم.

برای همین هم ممکنه برخی نقص ها وجود داشته باشه. اما با همه ی این نقص ها،دوست دارم اثر من هرچند کم هم دیده بشه تا مردم با واقعیتی که در جامعه ی ما هست ولی کتمان میشه و یا بهش توجهی نمیشه مواجه بشن.

- نکته ی دیگری که خودتون میخواید در موردش صحبت کنید؟

نکته ی آخر هم ضمن تشکر از همه ی کسایی که کمکم کردند تا تونستم این فیلم رو بسازم، یه تشکر هم میکنم از کسانیکه توی مسیرم سنگ انداختن و مانع تراشی کردن. به هر طریقی. چون باعث شدند که قدرت واقعی خودم رو بفهمم و بدونم چقدر پتانسیل دارم

تصاویر
  • مصاحبه با حمیدرضا یگانه به بهانه ساخت فیلم کوتاه "وانتابلک"
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

" RAW " مجموعه‌ای از فعالیت های هنری و تبلیغاتی‌ست که مدتی‌ست در زمینه های مختلف هنری فعالیت می‌کند. آنچه این مجموعه را که از تهیه و تولید انواع مستندها و ساخت و پخش فیلم و تئاتر تا تبلیغات به هم مرتبط کرده و در کنار هم قرار داده، یک واژه است و همین: هنر!

DNN