یادداشتی درباره فیلم کوتاه میل شخصی
نویسنده: مهسا علی نقیان
فیلم کوتاه "میل شخصی" به کارگردانی آرش روشن جوی و علیرضا آقاعلیخانی، روایتگر نوجوانی و بیم ها و امیدهای آن است. این بیم و امیدها اگر در شرایط درست اقتصادی و اجتماعی بروز کند، اتفاقات درخشانی را در جوانی و بزرگسالی رقم خواهد زد، اما اگر نوجوان آرزوها و امیدهایش را در آن سالهای پرتنش درونی، دور از دسترس و توان خود و خانوادهاش بیابد، ممکن است اتفاقات ناگواری را برای خود به وجود آورد.
فیلم 15 دقیقهای میل شخصی، خانوادهای در آستانه فروپاشی را در ایران امروز نشان میدهد که مسبب اصلی این فروپاشی، مسائل اقتصادی و اخلاقی است که گریبان جامعه امروز ایران را گرفته است.
استفاده فیلمنامه نویس و کارگردان از نماد در فیلم (روسری آبی شخصیت مادر و خرید این روسری در ابتدای فیلم و همچنین آبی بودن دوچرخه) به خوبی عمل میکند، اما پرداخت بیش از حد به آن ممکن است زیاده گویی به نظر برسد. شخصیتها نیز هر کدام به خوبی پرداخت شده اند، و هریک گوشهای از بار درام را به دوش میکشند تا یک کل منسجم از داستان و زندگی خانوادگی افراد را نشان دهد.
هم چنین شخصیتپردازی امید، کاراکتر نوجوان فیلم که کمی شیطنت و بی پروایی در رفتار و کارهایش هویداست به درستی پرداخت شده است. آرزوی دوچرخهسواری و داشتن یک دوچرخه، همچنین دوست داشتن دختری نوجوان در همسایگی، مخاطب را به اتفاقی که در پایان برای خود رقم میزند نزدیک و باورپذیر میکند. از طرفی کاراکتر امید، در مقابل شخصیت محافظهکار و شکست خورده پدرش قرار میگیرد. بازیگران نقشهای پدر و امید به خوبی لایههای درونی کاراکتر را به تصویر میکشند.
فیلم به لحاظ تکنیک کارگردانی و فیلمبرداری، تلاش خود را کرده است و با سرمایه دانشجویی، فیلم کوتاه قابل قبولی را تولید میکند و افق روشنی را برای کارگردانان جوانش ترسیم میکند.